Tuesday, September 9, 2008

Cucur udang campak2

Assalamualaikum wbr

Semalam saya chatting dengan member lama Sulas yang kini berkerja di Dubai.
Seronoknya dapat kerja jauh negeri org yer...
Sulas ni nama betul dia Sulastri Mustakim...satu sekolah dengan aku dari Form 1 sampai Form 5. Kami sama2 pemain bolajaring dan bola baling sekolah dan daerah.Banyak kenangan dikongsi bersama.
Lepas habis belajar ada la sekali sekala contact dia..dengar2 jugak cerita dari teman2..hampir lama tak dengar berita rupanya Sulas dah jauh membawa diri mencari rezeki....Dengar cerita Sulas bekerja dengan IJM disana....

Sembang2 dengan Sulas dia bercerita ttg aktiviti ramadan Malaysian di Dubai. salah satunya adalah dengan mengadakan bazar ramadan srtiap jumaat.Sulas salah seorang yg menjual makanan. Atas permintaan Sulas dia minta resepi cucur udang. First day dia try jual cucur udang..tapi katanya hancus..tak menjadi....Sulas ni resepi campak2 aku ajer tau...sukatan bahannya pun aku hentam ajr....nko tau la aku ni masak selalu ikut rasa hati aku ajer...btw why not try dulu...kot2 menjadi dan ramai Pak Arab suka...ha..hhaa

CUCUR UDANG CAMPAK2
300g udang kecil2 (rebus dan simpan air untuk bancuhan tepung)
1/2 kg tepung gandum di ayak
2 biji bawang besar(hiris halus)
dua genggam taugeh segar
1 ikat kucai(dipotong)
3 biji cili besar(dihiris halus)
3 tangkai daun sup
1 biji telur
garam secukup rasa

Masukan semua bahan dan kacau hingga sebati dengan air rebusan udang.Air rebusan udang hendaklah suam(jgn panas).masukkan garam secukup rasa. Masukkan air sehingga bancuhan menjadi agak kenyal.Jgn lembik atau keras sgt.
Goreng hinga garing dengan menggunakan minyak yg banyak dan api yg sederhana.
Hidang bersama kuah kacang atau sos cili.

Ini lah cucur udang sebelum digoreng.sbb resepinya campak2 so bancuhan pun sememeh ajerrrr..janji sodap!


Cucur selepas digoreng.gambar hanya sedikit sahaja cucur.Yg lain2nya telah dibaham sebaik sahaja azan berbunyiii

2 comments:

ci kemma said...

Ya Allah..sedapnye aku nampak cucur udang ko thari ni..jauhnya sulas tu pi..keje ke ikut laki dia?rezeki org..rezeki kita sapalah yg tau.ko sian kat aku ye..jenguk2 la aku raya nanti tapi kat TI la pulak.Slmt dok umah baru,tahniah.Yg nak disewa tu umah mu gak ke..byk pitih ye..

Mem Aluya said...

Adoii sedapnya. Tolong pos sikit Gee.